är förlåtelsen villkorad?

om någon frågade mig om förlåtelsen är villkorad..så skulle mitt svar blir nej. men i bönen Fader Vår ber vi ju : "förlåt oss våra skulder, såsom vi ock förlåta dem oss skyldiga äro" ?

måste jag själv förlåta en person som betett sig illa mot mig, för att kunna få  förlåtelse från Gud?

efter en halvtimmes pratstunde med vänner kommer jag ändå inte vidare. vi snurrar in oss i samma tanke. vi är förlåtna av nåd. rättfärdiggjorda genom Jesu blod.

räcker det så? kan vi stanna där? eller måste vi dra det ett steg längre?

är det en Önskan av Gud, att vi likväl ska förlåta våra medmänniskor, eller är det ett villkor, ett krav.?

vi måste kanske förlåta, men inte försonas helt. Gud vill inte att du raderar ut händelsen. att förlåta är inte likvärdigt med att säga "det är okej". det är inte vad förlåtelsen innebär. men om vi förlåter kan också Gud hjälpa oss att läka.








fundera. det gör man bäst med te.



fruksmak.


Kommentarer
Postat av: Mia

Jag skulle vilja säga att det är en önskan. Inte en förutsättning.

Jag tänker mig liksom att den förlåtelse vi får kommer att få konsekvenser i våra liv, både på det sättet att vi förhoppningsvis tänker oss för innan vi gör samma misstag igen, men även som att vi får hjälp att kunna förlåta andra, på något vis. Jag tror att det finns med i bönen för att visa hur viktig del delen är också, att vi ska förlåta andra, så att den inte glöms bort. Men jag tror att vi får förlåtelse först, oavsett. Som en gåva.

Massa kramar!

Postat av: olle"nattugglan" härdne

Jag håller med Mia här. Men när vi blir förlåtna av Gud så tror jag att det resulterar i att vi vill förlåta. Kanske inte med en gång, men med tiden.Gud jobbar långsiktigt ibland. Vill vi inte förlåta tror jag inte vi tagit emot nåden ordentligt.Inte insett vår del i det hela(vår skuld och synd). Kanske har vi inte varit helt uppriktiga när vi frågat Gud om förlåtelse.För gör vi det får det konsekvenser vare sig vi vill det eller inte.

2008-10-10 @ 01:21:37
Postat av: Tilda

Hej hopp!

Ja! När kommer du då? Julmys i London ska bli härligt! :)

2008-10-11 @ 18:55:22
URL: http://tildailondon.blogg.se/
Postat av: olle

vart har du tagit vägen`?? tentatider?

2008-10-29 @ 00:22:22
Postat av: Emma

vännen! (olle :)..) ja, tentatider har det varit. den är precis avslutad dock men jag har legat hemma sjuk under veckan, men nu börjar jag bli frisk igen och ska ta mig an min blogg i helgen tänkte jag! hur va semestern? hörs! :)

2008-10-30 @ 23:34:41
Postat av: Ulrica

Jag haller ocksa med Mia. Forlatelse har vi fatt genom Jesus som en gava och den ar villkorslos,precis som du skriver. Men vi ber ju ocksa "Forlat oss vara skulder, liksom vi har forlatit dem som star i skuld till oss". Tank vad skont att vi kan fa vanda oss till Gud och be om hjalp med att forlata. Ibland klarar vi det inte sjalva. Jag langtar efter dig MASSOR. Om en vecka flyger jag hem,ska bli underbart att fa se dig igen vannen! Ta hand om dig tills dess. GVD

2008-11-09 @ 16:42:28
URL: http://lachouette.blogg.se/
Postat av: Anders Branderud

Den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare praktiserade direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och för att följa honom måste man praktisera Torah. [not 2]



Ribi Yehoshua undervisade enligt Torah och enligt Torah är det så att om en Torah-praktiserande person har begått en överträdelse mot en, och sedan ångrar sig, ber om förlåtelse och ersätter den skada som har skett; så måste man acceptera den personens önskan om förlåtelse.



Ribi Yehoshua – Messias – från Nasaret dog och han blev ett offer. Men det ger ingen rättigheten att bryta mot direktiven i ”Moseböckerna” [Torah]. Och enligt den judiska Bibeln [Yeshayahu [”Jesaja”] 1:17-18; Yekhezeqeil [”Hesekiel” 18] kapitel 18 och många fler verser på hebreiska] samt enligt Messias undervisning ger inte Skaparen Sin förlåtelse i Sin nåd om man med vilje bryter mot Hans direktiv. Skaparen ändrar Sig inte – Malakhi 3:6. Och utan förlåtelse kommer man inte till himmelriket. Detta inkluderar att man ska förlåta den som handlar enligt ovanstående stycke.



Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i ”Moseböckerna” – och leder en i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!



Noter:

1: http://bloganders.blogspot.com/2010/07/matteus-517-20-i-den-ursprungliga.html

2:Påståenden bevisade på Netzarims hemsida -www.netzarim.co.il

2010-09-25 @ 18:05:29
URL: http://bloganders.blogspot.com
Postat av: Ron

Detta bibelställe talar ganska tydligt om vad förlåtelse är och innebär: "Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser skall er himmelske fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna skall inte heller er fader förlåta er era överträdelser.". Detta säger Jesus själv i Matt. 6:14-15. Att förlåta andra är alltså något vi bör göra för att själva kunna bli förlåtna, men naturligtvis kvarstår det faktum att vi får förlåtelse tack vare Guds nåd och Jesu död på korset!

2011-10-28 @ 13:40:08
Postat av: sandra

e ju så sjukt lätt att hitta på egna regler. det är vi kristna svenskar experter på skulle jag vilja säga. så sjukt många av oss har skapat en egen gud. En gud som enbart är nåd och förlåtelse. det undervisas hej villt om honom. Men hittar vi honom i bibeln? nej för vi har valt ut hälften av Gud och nöjt oss med den. men leder det till evigt liv? det kan ingen utom Gud svara på, men läser vi bibeln så verkar det inte räcka. Jesus säger åt oss att så här SKA ni be (inte: så här kan ni tillexempel be om ni har lust), utan SKA ni be. förlåt oss på samma sätt vi förlåter. Så gör vi det inte helt och fullt, blir vi inte heller förlåtna helt och fullt, enligt Jesus själv. Jag tror på Gud, hans son och det heliga ordet - inte undervisning som inte går ihop med helheten i bibeln.



Det Ron har postat innan mig är något som händer nästan JÄMT i kyrkan i sverige (och nog inte bara i sverige). Vi undervisar om ordet, och sanningen i den, och avslutar med "men glöm allt jag precis sa, för vi vet ju att Gud bara är nåd". Snacka om att ta udden ur det som precis sa´s. Det är helt gratis och sant att vi blir frälsta genom Guds nåd och förlåtna genom Jesu blod. Men att stanna kvar på den smala vägen som leder enda in i himmelriket, krävs fullt av uppoffringar och ett ständigt tuktande. ett tuktande som gör oss fria och kristna. och som ger oss evigt liv med Gud. Jesus säger att vi ska beräkna kostnaden innan, eftersom att det just, kostar. Men jag lovar, det är alltid, utan tvekan, värt det!

2011-12-02 @ 14:44:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback