vi fikar istället.

Top 3 Libris bokhandel:
Långpannans lov
Den största nyheten
Kyrkkaffe


Gick nyss in på Libris för att söka efter en bok skriven av en fantastisk kvinnlig predikant från Australien. Jag lyckades inte hitta boken men fastnade vid "toplistan". 

Libris är den bokhandel som har störst utbud av kristna böcker av alla bokhandlar, och bland de tre översta platserna låg två böcker som handlar om bullbak och fikabröd/kyrkkaffe. Bullbak i all ära, men är det egentligen vad vi som kristna bör mata oss med? Bullbak. När vi sitter hemma och har lite tid att faktiskt läsa något...då tar vi upp boken om..kaffebröd! Och sen undrar vi varför vi inte ser en utbredning av Guds rike här i landet. Vi undrar varför folk verkar vara så ovilliga att tala om tro eller varför folk inte verkar vilja tro på att den finns en annan sanning än världens materialism. När vi själva läser om bullar istället för att läsa något som bygger upp?!

Min tro är hjärtats tro, men den har också fasta rotpunkter i kunskaper jag har (inte alldeles för många och djupa än, men jag tycker om att läsa). Vad vår generation kristna behöver är inte mer bullbak utan mer Evangelium. I dagens samhälle är folk också vana att ifrågasätta, vana vid att forskare presenterar teorier och lösningar på problem/frågor. Då måste vi som kristna kunna göra samma sak. Vi måste ha svar på frågor, vi måste kunna motbevisa allt konstigt som skrivs om oss och om tron nu. Det är konspirationsteorier vart vi än vänder näsan. Att Jesus skulle vara samma person som någon annan människa i Bibeln verkar vara ett hett ämne för tillfället. Vilket är en absurd tanke. Och ofta brister det tidigt i dessa författares böcker, kunskaperna om historia, om vad som egentligen hände på Nya Testamentets tid är alldeles för dåliga. Detta kan bevisas lätt av en teolog. Och detta skulle vi också kunna peka på, och kunna komma med argument mot, om vi bara orkade läsa. orkade sätta oss in i hur det var.

Det är den bistra sanningen att sann kristen lära inte har något nyhetsvärde. Jesusmanifestationen som hölls i Stockholm i våras, då 15 000 svenskar samlades under en hel dag och fyllde stan med lovsång, bön och tåg till Hans ära, det uppmärksammmades överhuvdtaget inte av media. (vilket i sig är galet). Att media är snedvriden kan vi nog tyvärr inte göra så jättemycket åt men det vi faktiskt Kan göra är att fylla oss med litteratur om annat än fikabröd. 
 

Kommentarer
Postat av: Elias

Hej vännen! Jag hoppas att du har det bra. Tänkte bara tipsa om att titta in på min blogg om du inte har gjort det på ett tag... (smajlar hemlighetsfullt)... Kram och Gud välsigne Dig!

Postat av: Ulrica

Hej min finaste van! Hoppas du mar bra. Saknar och langtar efter dig, sarskilt var tredje kvall nar jag kollar i den lilla boken:)Varldens basta present. Har du bytt mailadress forresten? Det verkar som om mina rundmail inte kommer fram till dig. Har i Bukoba ar det varmt och svattigt men jag njuter av lite stadsliv for nagra dagar. Trivs helt fantastiskt bra. Lyd Elias rad och kolla hans blogg. Och min! Storsta kramen och GVD

2008-09-24 @ 13:02:44
URL: http://lachouette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback