domsöndagen.

"Hua, vad är domsöndagen för något?" sa sebastian när jag meddelade honom att jag bara skulle skriva lite om domsöndagen i min blogg innan jag skulle sova.

domsöndagen är den sista söndagen i kyrkoåret, söndagen innan advent då nästa kyrkoår börjar. texterna som läser är verkligen ord och inga visor. Gud är inte nådig i dessa texter. eller egentligen är Han kanske det?

Matt 25:31-46 (en av texterna som läses)

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.’Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ Då kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”


Det Han säger med dessa texter som läses ur Bibeln är ju faktiskt att vi människor är Viktiga, Betydelsefulla och att Han respekterar oss. Han tar oss på Allvar.
Det vi gör i livet på jorden spelar faktiskt roll. För oss människor är alla händelser inte lika viktiga, både snedsteg och fantastiskt bra saker man gjort glöms bort efter en tid. Men så är det inte för Gud. Han förlåter oss självklart om vi ber om förlåtelse för övertramp, men det Han egentligen säger är ju att våra liv spelar roll. det är av betydelse hur vi lever våra liv och hur vi spenderar vår tid och våra pengar. hur vi behandlar våra medmänniskor är viktigt.

våra liv på jorden ger ett eko i evigheten.

wow. den tanken är svindlande. bra..men samtidigt lite läskig tycker jag...om jag ska vara ärlig.
lever jag alltid som jag bör?nej.
försöker jag alltid leva som jag bör?tja oftast.
har jag en uppriktig längtan att verkligen bättra mig och leva ett liv i Jesu fotspår?ja.

domsöndagen är ju inte bara en hemsk och mörk söndag.-...den borde få en att tänka glada tankar...för en dom kan ju vara både friande och fällande. och något som vi iallafall kan vara helt säkra på är att Gud aldrig feldömer. en jordisk domstol kan döma en oskyldig av misstag...och låta den skyldige gå fri..men Gud gör inga misstag. vågar Jag låta mig dömas av Gud? Ja, det kan jag stolt stå upp och säga att jag gör. Det är ju den dagen då Jesus kommer tillbakaHan som är vår domare som redan själv tagit på sig domen och gjort oss fria i den. för oss återstår då bara möjligheten att frias.



det är en mäktig tanke. att Jesus kommmer tillbaka och ska ställa allt till rätta. rättvisa kommer råda och all ondska kommer utplånas.

amen. (låt det ske! :o)..)

Kommentarer
Postat av: sebastian

bästa inlägget hittills!jag blir heltaggad av att läsa det här, varje gång jag läser eller hör det bibelordet blir jag mest glad och upprymd faktiskt och vill ut och göra konkreta saker för andra människor, och det är ju så det SKA vara.. gonatt sweet, smsar dig sen :)

Postat av: anski

Ja, det är en skön tanke med domen trots allt...

2006-11-28 @ 16:49:26
URL: http://anski.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback