det handlar om hjärtats väg.

har jag en brinnande lust att bli folkjurist?att bli stjärnadvokat?eller kanske jobba med affärsjuridik? för tillfället tilltalar de mig allihopa :) men det var inte alls vad jag hade tänkt mig från början. jag skulle rädda världen-genom att rädda liv. (som läkare) och anses det inte ofta som lite "fult" då..att som kristen, vilja göra sig en "karriär"?tjäna pengar?

blir inte du också trött på att höra alla sådana argument?som kristen får du inte arbeta med ett "hög-status yrke"..det säga nästan aldrig varför, inte i konkreta ordalag iallafall, men det anses inte vara okej. omvårdnad däremot, go ahead..sök första bästa jobb. låter jag bitter?inte min mening :) jag tror bara att vi som kristna har en alltför stereotyp bild av hur "vi som kristna" ska vara. bör vara. MÅSTE vara. Gud kan ha kallat mig till att bli läkare, men han kan inte ha kallat mig till att bli advokat?hmm..vad handlar det här om egentligen? personligen tror jag det handlar om rädsla, vi är så fruktansvärt rädda att göra fel. och enligt bibeln ska vi leva fattigt, sälja allt vi har och följa Jesus.

att ha målet att "tjäna pengar" som ett mål i sig, kan säkert också vara förenligt med dessa tankegångar,men det kan inte jag svara på... men att ha målet att leva för Jesus genom att göra det du tror du är kallad för kan inte på något sätt vara en sak som skall smutskastas. att tjäna pengar och sedan göra något Bra och värdefullt av dem; varför kan inte det vara en bra handling?och om målet inte är att tjäna pengar (alltför stort fokus läggs på det) utan faktiskt bara att ta vara på de möjligheter vi i i-länderna fått med vår skolgång och de kvaliteter och egenskaper Gud lagt ner i oss och sedan använda detta för att faktiskt göra något. varför kan inte det vara hedervärt? jag försöker inte ge cred åt mig själv..skratt. det vore inte så förenligt med det jag argumenterar för ;) ...jag vill bara slå ett slag för att människor kan ha fått olika gåvor. Någon kanske har fått gåvan att tjäna Gud genom att bli nunna medan en annan kanske har fått gåvan att bli vd på ett stort företag. Alla yrken behövs och det går inte att gradera dem i mer eller mindre kristna.

om jag får säga min mening, vilket jag gör i min blogg ;).., så handlar det om hjärtats väg. för mig handlar det om att göra det jag tror jag är bra på; det Gud vill att jag ska använda min tid och min kraft på. jag vill tjäna Jesus genom att försöka påverka världen till det bättre, om än bara pyttelite, genom att bli jurist.  

Kommentarer
Postat av: sebastian

alltid lika clairvoyante kära du :) oftast har man en lite avog inställning till pengar, vilket kanske är bra på ett sätt, men skulle inte vi som jesus efterföljare förändra världen från alla håll och kanter? bara man har rätt ideal och baktanke med allt man gör.

2007-02-17 @ 01:16:55
Postat av: Joanna

du har helt rätt. jag tror att det är för att folk har alldeles för stor erfarenhet av, eller möjligen bara föreställning om, utbredd girighet och mäktiga personers likgiltighet inför andra människors lidande. jag vet ju att du kommer göra något bra av ditt liv, oavsett vilket yrke du väljer att göra det genom. det handlar om ständiga vägval, inte ett stort, avgörande.

2007-02-18 @ 13:00:46
Postat av: Anna

Oj, efter lång längtan kommer här TVÅ inlägg så tätt att man inte hunnit kommentera det första... ketchup-effekten... :o)
Jag tror verkligen att man kan tjäna Gud som jurist och absolut också med sina pengar! Det handlar ju om att kärleken till pengar är roten till det onda, pengar i sig kan göra mycket gott. Sen är det väl lite skillnad på att vilja göra karriär, bli bra på sitt jobb och klättra uppåt, och att vilja tjäna pengar? Så funderar jag i alla fall... Middag på tisdag? KRAM!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback