prioriteringar?livsval.

emma är numera juridikstudent. sen tre veckor tillbaka har jag slitit, kämpat och samlat damm på universitetsbiblioteket. det är långa dagar, runt 10 timmar, fyllda av febrilt läsande, lösande av rättsfall (i grupper) samt föreläsningar då jag sitter på helspänn - vill inte göra bort mig såhär i början. men det härliga är att det trots allt detta är otroligt roligt. jag har insett att jag genom den här utbildningen troligtvis kommer kunna påverka världen lika mycket som jag skulle kunna genom att bli läkare. visserligen på ett helt annat sätt; men inte ett mindre betydelsefullt sätt- det handlar bara om att inrikta sig. men man blir dock förvånad när lagen studeras närmare; om fler visste om vad som egentligen står i "sveriges rikes lag" så skulle världen se rätt annorlunda ut i många fall. ibland sitter vi i gruppen och funderar över något klurigt fall och känner att det här måste ju vara rätt- så säger det sundra förnuftet". vips slår man upp lagboken...och vad hittar man där, om inte precis motsatt reaktion. ganska förvirrande låter det nog, men om man tänker efter en stund förstår man oftast varför lagrummet ser ut som det gör.
 
parallellt med Sveriges Rikes Lag har jag ju dock bibeln som måttstock. kommer det jag tror och står på- min fasta grund- att behöva rubbas?kommer den "passa in" i alla nya regler jag måste ta till mig? så såg mina funderingar ut förra veckan, men i söndags hände något.  jag insåg att oavsett hur mycket jag pluggar, läser, prioriterar bort (kyrkan, kören, träning, vänner mm) och hur bra det än då går..hur många AB jag än må få, så kommer det inte vara hållbart. jag måste helt enkelt lära mig att prioritera rätt.  att välja bort att läsa bibeln eller gå till kyrkan är liksom inte ett möjligt val. det vore som att välja bort en del av mig själv - det jag hittills grundat 19 år av mitt liv på. nej, jag tror det handlar om att Gud har lagt ner det här intresset i mig för att jag faktiskt kan göra skillnad inom det här området. men då måste jag ju trots allt också se till att behålla rätt huvudfokus. så länge jag har Jesus som prioritet 1, eller åtminstonde försöker att ha det, så är jag övetygad om att Gud hjälper mig med allt det andra.

och som det står i bibeln så ska vi vara starka och frimodiga - så jag tänker, med huvudet högt, försöka arbeta för att evangeliet ska kunna "kombineras med lagboken" i verkligheten, jag är övertygad om att det går!

"Har jag inte befallt dig att vara stark och frimodig?Var då inte förskräckt eller förfärad, ty Herren, din Gud, är med dig vart du än går. Jos1:9"

med det bibelordet i ryggen kan jag med nytt mod kämpa vidare med avtalslagarna och straffrätten imorgon! :)

Kommentarer
Postat av: Sebastian

älskling. i såna här val stöttar jag dig till 100% och det glädjer mig att du delar mina idéer om hur livet ska levas. :)

2007-02-13 @ 11:45:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback