kunskapen-relationen. know-know.

lyssnade just på en grymt bra predikan om filipperbrevet 3:3-11ikväll. I den engelska bibelöversättningen pastorn använde sig av står det på de ställen jag kursiverat (nedan) först "knowing" och sen "know" och han var tvungen att börja med att förklara skillnaden, att det i det första fallet handlade om intellektet, att veta, att ha Kunskap om Gud...och att det i det andra fallet handlade om vår personliga relation till Kristus, att känna honom, personligen.
ibland är folkbibelns övesättning bra..där framgår det tydligt! :)

"Men allt det som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull.  Ja, jag räknar allt som förlust, därför att jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som avskräde för att jag skall vinna Kristus och bli funnen i honom, inte med min egen rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron.  Då känner jag Kristus och kraften från hans uppståndelse och delar hans lidanden genom att bli lik honom i en död med honom,  i hoppet om att nå fram till uppståndelsen från de döda."
 
Filipperbrevet 3:7-11


well..det var inte själva skillnanden mellan orden som predikan handlade om..utan det var fokuserat på ord nummer två, relationen till Gud- att allt handlar om att att vi får lära känna Gud. Han tog upp ett exempel i Matteus där Jesus säger:

Matteus 7:21-23

"Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar?  Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!"


Den avgörande faktorn som Jesus tar upp här är att de aldrig har känt honom. Dessa människors "meritlista" är minst sagt LÅNG. de botar sjuka, driver ut demoner, de profeterar i Guds namn...jag kan dessvärre inte skriva upp mig på en enda av de här punkterna, men det Jesus betoner är att de inte känner honom.

Det är så lätt, så otroligt lätt att  vi fastnar i gamla vanor, att fastna i religionen och vara involverad i det mesta man kan vara involverad i i kyrkan - andliga aktiviteter, men ändå missa själva poängen; att Gud har skapat Dig för gemenskap med honom!

Som pastorn säger.."Jesus death wasn´t to establish a new religion, it was to bring you in to communion with your creator, God".

amen to that!

Det här är inte bara en sak som Jesus tar upp, utan i Jobs bok i Gamla Testamentet säger Job i en dialog med Gud (Jobs bok 42:3)  "You asked: Who is this that made my purpose unclear by saying things that are not true? Surely I spoke about things I did not understand, I talked of thing to wonderful to know. You said, listen now and I will speak. I will ask you questions and you must answer me" Then Job says this:  "My ears have heard of you before, but now my eyes have seen you. so now I repens, I hate myself, I will change my heart and life and I will sit in the dust, and ashes. "

Job hade inte haft ett lätt liv - han hade gått igenom så mycket smärta och förlorat allt. Han hade dock älskat Gud hela sitt liv, och ärat honom. Men allt gick ändå fel. I slutet av boken säger han att han hade hört om Gud och han hade levt ett helt liv med att försöka ära Honom, för att han "knew Him by reputation"..men avslutar med sin insikt om att "now my eyes have seen you."

Rätt häftigt tycker jag...som pastorn säger; att i den allra tidigaste av böckerna i bibeln talas det om detta; det är Inte tillräckligt att ha Kunskap om Gud, utan det handlar om en relation-att personligen känna Honom. Det var ju det som var anledningen till att Gud blev människa, att han vandrade runt på jorden med oss, att han lät sin egen son gå igenom så fruktansvärt mycket smärta, för att vi skulle kunna få ha en relation med Honom och leva i Guds ovillkorliga kärlek.

Så låt oss lära känna vår Herre, på riktigt.  låt det inte bara bli en nedladdning av information. låt det inte stanna vid att du kan rabbla bibelord upp och ner, att du hjälper till med fika efter gudstjänsten på söndagar eller att du alltid är snabb med att ta tillfället i akt att prata om Jesus med nya människor. det där behövs, det där är lika mycket en del av ditt och mitt kristna liv. men det måste ha en utgångspunkt i något. och för att det ska vara någon mening med att göra kyrkkaffet, för att du  ska kunna Förstå och ta till dig de där bibelorden du kan och för att du ska kunna berätta om Guds kärlek för andra människor måste du lära känna Gud. låt dig få uppleva Hans ovillkorliga, fantastiska kärlek. Det ska jag försöka göra!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Du har så rätt! För att leva et kristet liv måste man vara nära källan, lära känna Jesus mer:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback