hierarki i himlen?


"Samla inte skatter här på jorden,
där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl.
Samla skatter i himlen,
där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl.
Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara"
Matt 6:19-21

John Bevere höll torsdagens möte på årets Europakonferens på Livets Ord. Något man kan säga om mötet var iallafall att ingen av de som gick därifrån gick oberörd. Antingen var känslan positiv- "det här är något viktigt, låt mig få ändra på mig". eller så var kanske känslan mer åt mitt håll "vad pratar han om, hierarki i himlen?"

Har nu diskuterat hans predikan med 3 vänner, varav en av dem faktiskt intervjuat John och frågat ut honom om hans predikan. Min bild är nu mer nyanserad och jag är inte lika upprörd som jag var innan, men känslan finns fortfarande kvar där någonstans. Vi kristna kommer att bli belönade olika utefter hur vi arbetar med vår kallelse och vad vi gör den till, säger John Bevere. Han gav liknelsen om sig själv och sina söner: "Jag kan säga till mina barn att det inte finns någonting de kan göra för att jag ska älska dem mer än jag gör, lika gärna som att de inte kan göra någonting för att jag ska älska dem mindre. Men de Kan göra saker "to please me"- för att behaga mig. På samma sätt menar han att det är med Gud. Hans kärlek till oss är konstant och oföränderlig, men vad vi använder vår kallelse till och på vilket sätt vi arbetar för att sprida Guds rike här på jorden och hur vi arbetar för att andra ska få lära känna Jesus, samt vårt beteende gentemot våra kristna syskon, det kommer vi att bli bedömda för.

Hierarki i himlen. för mig är det ett nytt begrepp. Iallafall på det sätt han framställer det som. så hårt.
Likaså hans tal om hur vi använder vår kallelse. Hur skulle jag kunna leva ett helt liv med Gud och ändå göra helt fel val?? Han illustrerade domens dag med att människor skulle få möta Gud och kanske få höra : "emma, varför blev du jurist?jag hade ju kallat dig till att bli läkare. Var är de 3258 själar du skulle ha räddat? och allt det bra du gjort, bränns upp."  HUR skulle detta kunna vara möjligt?! Om jag lever helt utanför Guds vilja och enbart gör det jag tror och tycker är bäst för mig själv, absolut. Men om jag lever med honom, umgås med honom men ändå känner att jag tror att jag skulle kunna göra en fantastiskt massa bra saker inom tex två olika yrken...kommer det ena ändå vara fel val då??

Det står på flera ställen i bibeln att man alltid ska pröva det man får höra. vi ska inte bara gapa och svälja. Jag tror att jag får fortsätta be, och fortsätta prata med folk. Har du åsikter eller kommentarer, please- hör av dig!

Hierarki i himlen? kanske det.

Läs mer i artikeln som min vän Jacob skrivit på nätet i tidningen världen idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback