ÖNH.

känns som att jag haft bland historiens värsta vår. det har bara varit
grej, på grej, på grej. och utöver alla känslomässiga stormar (bokstavligen stormar)
så har det varit vidirgt mycket plugg och så har jag dessutom gått och blivit sjuk hela tiden.
och utöver det..min hals.

detta ständigt återkommande problem. det började med att jag satte något i halsen, och sen har det rullat på. kommit tillbaka, haft svårt att svälja, klumpkänsla i halsen, haft ont att svälja. det har typ känts som ett
skavsår i matstrupen..och sen ska du pressa ner mat där i...HUR MÅNGA GGR SOM HELST, per dag! suck.
så det får ju aldrig vila heller.
ringde öron-näsa-hals.... "ja, sår är vanligt om ngt fastnat, det kan ta tid att läka"

Jo, tack.

Ringde upp igen 1 ½ månad senare- "jaha, har symptomen inte gått över...nu kan du nästan inte svälja nej, okej. men du behöver remiss hit- gå via din husläkare".

Sen gick det ngra veckor. husläkaren har aldrig tid. och jag fick halsbrännan from hell, under tenta-stress-perioden. den brännande känslan i halsen bara växte, och allt kändes så mycket värre. så nu e det inget mer kaffe-drickande, inte svart te (tydligen lika skadligt), ingen mer juice, stark eller fet mat. Bara grönt te. jag som älskar te...svart te. (jag avskyr grönt te!). Men en ängel som jobbade nere på Kahls i sollentuna idag hjälpte mig att hitta ett fruktigt grönt te som "inte smakar som grönt te". och det var nästan sant.
och just ja...massa omeprazol...för att dämpa.

ringde husläkaren imorse  och vips så fanns det en tid.

Var hos min fantastiska (hon e underbar) husläkare som tyvärr inte hade någon som helst aning om vad det var för fel med min hals...det behövde inte längre ha ngt att göra med den där kräftbiten som fastnade en gång i tiden trodde hon. Hon sa dock att jag hade ovanligt stora halsmandlar- det brukade bara barn ha, så det kanske gjorde det trångt att svälja. i övrigt sa hon att vissa människor kunde få dessa symtom; efter att ngt fastnat en gång, och sen går de inte över. va tydligen rätt vanligt.

vaddå vanligt? jag kan inte leva normalt, kan man inte göra någonting?! 

hon skickade iaf mig till att ta en massa prover..och antog säkert att jag inte förstod vad som stod på papperet jag fick med mig, för där stod det ju vad de skulle leta efter; och de skulle kolla bland annat mina värden som visar om man har typ lymfom- lymfkörtelscancer... och sen skulle jag sitta och vänta på papperet; fick det. med ditskrivna värden.

men dessa "värden" säger ju inte mig någonting; gah! de stod på testet "avvikelse...och sen kom testet och sen värdena" så jag trodde ju jag va döende i cancer i typ en halvtimme-(som jag fick vänta på att få prata med min läkare igen). men när hon sen tog upp papperet sa hon att allt var helt perfekt och att det iallafall inte var någon fara.

jag kunde pusta ut. men gick ju samtidigt därifrån lika ovetandes som när jag kom dit. har fått en remiss till ÖNH - vet dock inte när- där de ska göra typ en gastroskopi, fast ngt mindre...på L (anna du kanske vet?) där man bara går ner med en kamera ner i halsen (inte ända långt ner i matsrupen), runt stämbanden och kollar.

så tja; sammanfattning av dagen:
jag har inte lymfkörtelcancer eller ngn form av leumeki.
jag har inte en vanlig streptokock-inflammation(infektion?).
jag har bra blodvärden.
jag har fortfarande lika ont i halsen och svårt att svälja.
jag har en remiss till ÖHN - någon gång i framtiden.

suck.



men bara Gud är med så går det.


Kommentarer
Postat av: S

Kjedelig å ikke være i form :/ Ville bare ønske deg god bedring! Gud helbreder vettu! Dette går over, bare ha troen!!!!

2008-05-24 @ 00:27:03
Postat av: emma

tack, vad snällt av dig! och jaa..Gud om någon är ju den som kan hela! jag har inte gett upp hoppet. vem är du föresten, känner vi varandra? ;)

2008-05-24 @ 00:42:01
Postat av: anski

Jag funderade just härom dagen hur det var med din hals... Laryngoskopi när man titta ner med en kamera i halsen och på stämbanden... Hoppas du får tid snart vännen! KRAM!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback